????
Jag har hört det där påståendet ett antal gånger genom åren, men på vilket sätt Krishna-rörelsen skulle vara "farlig", har aldrig framgått riktigt.
Men det finns ett antal troliga förklaringar, och den främsta av dem är väl människors rädsla inför det som är nytt och okänt. Visst är det så att indisk kultur och religion är något okänt för många västerlänningar, och det blev nog något av en kulturchock när Hare Krishna-rörelsen framträdde i USA och Europa på 60-talet, men det har ju hunnit gå några år sedan dess, och man tycker att med nutidens mångkultur så borde folk ha börjat vänja sig vid tanken att det finns andra kulturer och tänkesätt än våra. Och sätt att klä sig! Jag kommer ihåg att standardfrågan för ca 20 år sedan var "jamen varför klär ni er så konstigt?" :)
Många blir provocerade av avvikande utseenden, men åtminstone i storstäderna har man hunnit vänja sig vid slöjor, särkar och saris. Den traditionella indiska munkdräkten borde inte uppfattas som så skrämmande längre.
En annan viktig orsak till sektstämpeln är den allmänna misstänksamhet som finns gentemot allt religiöst. Ateismen har fått ett mycket stort inflytande i Sverige. T om kristendomen, etablerad här sedan 1000 år, har blivit allt mer undanskuffad. Många tongivande människor inom vetenskap, kultur, media, politik etc är ateister och det ligger förstås i deras intresse att framställa religion som något suspekt eller rent utav farligt. Och det exempel de mäktiga i samhället ger följs av de övriga. Det är alltså inget gynnsamt samhällsklimat vi har för att etablera religioner.
Krishna-rörelsen har också mött på motstånd från en del kristna som håller fast vid en mera sekteristisk uppfattning; de vill väl inte ha någon konkurrens om själarna.
Ett vanligt missförstånd är att Krishna-rörelsen skulle vara en uppfinning från hippieepoken i USA; en missuppfattning som grundar sig på okunnighet om indisk religion. Det räcker med att studera indisk kultur lite grann för att komma underfund med att Krishna har varit ett älskat ämne inom konst, poesi och filosofi under många århundranden.
Grunden till den moderna Krishna-rörelsen lades under tidigt 1500-tal, av helgonet Sri Caitanya Mahaprabhu, men vaisnavismen är betydligt äldre än så.
För att återkomma till det nutida sekulära samhället, så är det begripligt att Krishnamedvetande kan uppfattas om en utmaning emot våra kulturella normer. Den som vill följa Krishnamedvetandets principer måste ställa sig utanför en del aktiviteter som för många anses vara självklara:
1 En hängiven får inte äta kött, fisk eller ägg.
Inte lika chockerande idag som på 60-talet; det finns många som insett det sjuka med djurslakt, men majoriteten tycker fortfarande att det är ok att djur plågas och dör för att tillfredsställa våra smaklökar....
2 En hängiven får inte berusa sig. Detta innebär att även tobak och kaffe (koffein) är förbjudet.
Att narkotika är skadligt är det förstås ingen diskussion om, och glädjande nog börjar attityderna ändras när det gäller rökning, men alkohol är fortfrande en viktig del av det sociala umgänget, inte minst i Sverige som har en bedrövlig supkultur.
3 En hängiven får inte ägna sig åt hasardspel.
Inklusive Bingolotto, trisslotter och vad det nu heter, hasardspelandets grund är girighet och bedrägeri, och det är många som har förstört sin ekonomi och sina liv pga spelande.
4 En hängiven får inte ha något sexliv utanför äktenskapet.
Man kan lugnt säga att detta är den mest upprörande punkten för många. Sexmissbruket har på de senaste decennierna upphöjts till kult, till hysteri, till ett tvång ..... och abort har blivit en lönsam jätteindustri. Liksom bekämpandet av AIDS och andra "trevliga"sjukdomar.
Många inser förstås att berusning, sexslafs osv är skadligt för både individen och samhället, men samtidigt är hedonismen ett sådant fast etablerat begrepp att de som väljer att ta avstånd från detta för ett högre syfte anses vara suspekta.
Hur mycket pengar FRI tjänar på sin verksamhet vet jag inte, men jag vet att s k deprogrammering har varit en lönande verksamhet i USA, och med all affärsverksamhet är det ju så att man måste argumentera för sin produkt; skapa en marknad. Det har funnits och finns verkligt farliga sekter, men de är ändå inte så många, alltså buntar man ihop seriösa rörelser tillsammans med toksekterna, och propagerar för att de skulle vara farliga. Det är på så sätt man får marknaden att växa.
.
Med Krishna-rörelsen är det ju också så att den är en liten och fredlig rörelse, och anses förmodligen därför vara ofarlig att ge sig på. Märkligt nog så har jag inte sett några muslimska extremrörelser på FRIs lista. Det vore nog för farligt för FRI och andra deprogrammerare.
3 kommentarer:
Hej!
Såg att du länkat till min blogg. Trevligt =)
Jag kollade upp just det med sekter då folk var på mig eftersom min make är initierad. Hittade den här undersökningen som jag tycker är bra, http://www.religionochfrihet.org/nummer1/doktorsavhandling.html
Sen tror jag också att det bidrar till sektstämpeln att man umgås med folk som har liknande åsikter. De flesta runt oss umgås ju genom att dricka alkohol och äta kött, så det blir lättast att umgås med hängivna. Man håller ihop liksom.
Så känner iaf jag.
Ha det bra!
/Ida
Mycket bra Summum Bonum!
Yram
Tack för era kommentarer! :)
Ida:
Jovisst är det naturligt att man umgås med likasinnade, lika barn leka bäst heter det ju.
Men i motsats till verkliga sekter som har en tendens att isolera sig och vara fientliga emot oliktänkande, så tycker jag att hängivna i allmänhet har en öppen attityd till omvärlden; man har kontakt med det övriga samhället genom familj, arbete, studier och missionerande osv.
Precis som vilket normalt samfund som helst.
Så FRIs sektstämplande har allt sin rot antingen i cynism, alternativt i föråldrade fördomar och okunnighet.Tyvärr så är det många som tror på dem.
Skicka en kommentar