


Om man på ett eller annat sätt blir Krishnamedveten genom att använda sina sinnen i Herrens tjänst, befrias man omedelbart från materiell bemsittelse. Att lyssna till berättelser om Krishnas gärningar är början till ett rent liv. Genom att helt enkelt lyssna och recitera blir man renad. Därför är sravana-kirtana (att lyssna och lovsjunga) ytterst viktigt vid utförandet av gudshängiven tjänst. Sedan börjar man tjäna Herren med rena sinnen. Detta kallas för bhakti. När Putana på ett eller annat sätt, direkt eller indirekt, föranleddes att tjäna Herren genom att ge Honom di från sitt bröst, renades hon omedelbart, så till den grad att hennes otäcka materiella kropp när den brändes till aska, gav ifrån sig doften aguru, en ört med ytterst behaglig arom.
Putana hade ingen tillgivenhet för Krishna; hon var tvärtom illasinnad och önskade döda Honom. Eftersom hon erbjöd Krishna sitt bröst, uppnådde hon icke desto mindre det främsta målet i livet. De offringar som görs av gudshängivna personer, som attraheras till Krishna av föräldrakärlek, är däremot alltid uppriktiga. En moder önskar skänka något till sitt barn med kärlek och tillgivenhet. Det kan aldrig vara tal om illvilja. Vi kan alltså göra en jämförelse här. Om Putana kunde nå en sådan upphöjd ställning i andligt liv genom att på ett obetänksamt, illasinnat sätt skänka något till Krishna, vad kan man då inte säga om moder Yasoda och de andra gopierna, som tjänade Krishna med en sådan tillgivenhet och kärlek och erbjöd allt de hade för att Krishna skulll bli tillfredsställd? Gopierna nådde automatiskt den högsta fulländningen. Därför rekommenderade Sri Caitanya Mahaprabhu gopiernas tillgivenhet, antingen i form av moderlig kärlek eller äktenskaplig kärlek, och Han förklarade att detta är livets högsta fulländning.
Hängiven tjänst som tillägnas Gudomens Högsta Personlighet, vare sig den är direkt eller indirekt, medveten eller omedveten, blir alltid lycksosam. Putana var varken en gudshängiven eller en icke-gudshängiven; hon var i själva verket en demonisk häxa som uppmanats av Kamsa att döda Krishna. Icke desto mindre antog hon först skepnaden av en mycket vacker kvinna och vände sig till Krishna precis som en tillgiven moder, så att inte ens moder Yasoda och Rohini tvivlade på hennes uppriktighet. Herren tog hänsyn till detta, och därför befordrades Putana automatiskt till en ställning liknande moder Yasodas. Putana upphöjdes till ställningen som sköterska och tjänstekvinna i Goloka Vrindavana för att hjälpa moder Yasoda.
(S.B 10.6.34-38)
Den person som med tro och hängivenhet här berättas om hur Krishna, Gudomens Högsta Personlighet, dräpte Putana, och som ägnar sin hörsel åt att höra om Krishnas barndomslekar, förvärvar förvisso kärlek till Govinda, den högsta,ursprungliga personen.
(S.B 10.6.44)
De sex barnen som Kamsa dödade hade tidigare varit Maricis söner, men eftersom de hade förbannats av en brahmana var de tvungna att födas som sonsöner till Hiranykasipu. Så snart Devakis söner hade dödats skulle de återvända till sin ursprungliga position. (SB 10.2.4-5)
I detta sammanhang kan man fråga sig hur Gudomens Högsta Personlighet, som alltid är transcendentalt belägen, kunde träda in i Devakis moderliv, vilket tidigare hade beträtts av sex asuras, sad-garbhas. Srila Visvanatha Cakravarti Thakura ger följande svar.
Hela skapelsen, inklusive dess individuella delar, är en utvidgning av den Högsta Personliga Gudens energi. Därför är det så, att fastän Herren träder in i den materiella världen, gör Han egentligen inte det.
Allting är en utvidgning av Brahman, Gudomens Högsta Personlighet, och ändå är allting inte den Högsta Gudomen, och Han finns heller inte överallt. Allting vilar på Honom, samtidigt som det inte vilar på Honom. Detta kan förklaras endast genom acintya-bhedabheda-filosofin. Sådana sanningar kan emellertid inte förstås om man inte är en ren gudshängiven, ty Herren säger i Bhagavad-gita (18.55): "Man kan förstå den Högsta Personligheten som Han är enbart genom hängiven tjänst." Fastän Herren inte kan förstås av vanliga personer, bör man förstå denna princip utifrån sastras uttalanden.
Symboliskt var moder Devakis ständiga fruktan för Kamsa renande för henne. En ren gudshängiven skall alltid frukta materiellt umgänge, och på detta sätt kan alla det materiella umgängets asuras dödas, såsom sad-garbhasuras dödades av Kamsa. Det konstateras att Mairci framtäder ur sinnet. Med andra ord är Marici en inkarnation av sinnet. Marici har sex söner: Kama, Krodha, Lobha, Moha, Mada och Matsarya (lusta, vrede, girighet, illusion, galenskap och avundsjuka). Gudomens Högsta Personlighet uppenbarade Sig ur Devakis moderliv, och därför är hon en symbolisk representation av bhakti, medan Kamsa är en symbolisk representation av materiell fruktan. När en ren gudshängiven alltid fruktar materiellt umgänge manifesteras hans verkliga ställning i bhakti, och han blir på ett naturligt sätt ointresserad av materiella njutningar. (SB 10.2.8)
En ren gudshängiven är alltid rädd för den materiella tillvaron. Ingen vet vad som kommer att hända härnäst, ty man kan tvingas byta sin kropp i nästa ögonblick. Medveten om detta faktum agerar en ren hängiven på så sätt, att han aldrig behöver låta sitt liv gå til spillo genom att vara tvungen att acceptera en annan kropp och underkasta sig den materiella tillvarons svårigheter. Detta är bhayam, fruktan. Denna fruktan beror på den materiella tillvaron. I klartext bör var och en alltid frukta och vara på sin vakt mot den materiella tillvaron, men fastän alla har en tendens att påverkas av okunnigheten i den materiella tillvaron, är Gudomens Högsta Personlighet, Krishna, alltid beredd att beskydda Sina hängivna. Krishna är så vänlig och tillgiven mot Sina hängivna, att Han hjälper dem genom att med ge den intelligens de behöver för att existera i den materiella världen utan att glömma Honom ens för ett ögonblick.
Ordet yoga betyder"länk". Alla yoga-system är försök att återupprätta vårt avbrutna förhållande med Gudomens Högsta Perosonlighet. Det finns olika slag av yoga, och av dem är bhakti-yoga den främsta. I andra yoga-system måste man underkasta sig olika processer innan man uppnår fulländning, men bhakti-yoga verkar direkt. (SB 10.2.6)
Kunskap är avsedd att vidarebefordras. Indien har Bhagavad-gitas kunskap, men olyckligtvis, av en eller annan anledning, har inte denna sublima kunskap om Giud förmedlats över världen, fastän den var avsedd för hela mänskligheten. Därför har nu rörelsen för Krishnamedvetande upprättats för att förmedla denna kunskap som den är, utan förvrängning. Fastän det tidigare har förekommit försök att förmedla denna Bhagavad-gitas kunskap, har dessa försök inneburit förvrängningar och kompromisser med världslig kunskap. Men rörelsen för Krishnamedvetande förmedlar nu Bhagavad-gita som den är, utan kompromisser med det världsliga, och människor får möjligheten att gagnas genom att uppväcka Krishnamedvetande och bli hängivna till Herren Krishna. (SB 10.2.19)
Mänskligt liv är avsett för gudsförverkligande, men olyckligtvis betonar den materialistiska civilisationen endast kroppens sinnen, och den saknar kunskap om den levande kraften i kroppen. I Bhagavad-gita förklaras mycket tydligt att inne i kroppen finns kroppens ägare, livskraften, vilken är viktigare. Men människosamhället har blivit så degraderat att människor istället för att förstå livskraften i kroppen, är upptagna med ytliga ting. Detta är en misshällighet i de mänskliga plikterna. Personer av Kamsas sort är därför mycket rädda och upptagna med att försöka stoppa denna rörelse, särskilt i västvärlden. I denna tidsålder har Krishna uppenbarat Sig som Hare Krishna-maha-mantrat. Rörelsen för Krishnamedvetande sprids som en skogsbrand över hela världen, och den kommer att fortsätta att göra det. Personer som Kamsa är mycket rädda för att rörelsen gör framsteg och tas emot av den yngre generationen, men precis som Krishna inte kunde dödas av Kamsa, kan denna rörelse inte hejdas av personer av Kamsas sort. Denna rörelse kommer att fortsätta att växa mer och mer, förutsatt att rörelsens ledare förblir strikt Krishnamedvetna genom att följa de reglerande principerna och den grundläggande verksamheten att sjunga Hare Krishna-mantrat regelbundet. (S B 10.2.20)
Alla söker efter sanningen. Däri består det filosofiska sättet att leva. Den som blir fullständigt Krishnamedveten kan förverkliga den Absoluta Sanningen. Krishna är den Absoluta Sanningen. Relativ sanning är inte sanning i alla de tre stadierna av evig tid. Tid delas upp i förgången tid, nutid och framtid. Krishna är alltid sanningen, såväl i det förgångna som nu och i framtiden. I den materiella världen styrs allting av den överordnade tiden, i form av förgången tid, nutid och framtid. Men före skapelsen existerade Krishna, medan skapelsen upprätthålls vilar allting i Krishna, och när skapelsen förintas kommer Krishna fortfarande att existera. Därför är Han den Absoluta Sanningen under alla omständigheter. Om det finns någon sanning i denna materiella värld härstammar den från den Högsta Sanningen, Krishna. (S B 10.2.26)