Maharaja Prataparudra klädde sig själv som en vaisnava och gick ensam in i en trädgård där han började recitera verser ur Srimad-Bhagavatam. Sedan tog han tillfället i akt att massera Herrens lotusfötter. Av hänryckt kärlek till Krishna omfamnade Herren omedelbart kungen och skänkte honom sålunda Sin barmhärtighet. När prasada offrades i trädgården, tog också Herren Caitanya del av denna. Efter detta, när Herren Jagannathas Rathavagn slutade röra sig, beordrade kung Prataparudra dit många elefanter som skulle dra den, med de lyckades inte. När Herren Caitanya såg detta började Han skjuta på vagnen bakifrån med Sitt huvud, och vagnen började röra sig. Sedan började de gudshängivna dra vagnen med rep. Nära Gundicatemplet finns en plats som kallas Aitota. Denna plats hade gjorts i ordning, så att Sri Caitanya Mahaprabhu skulle kunna vila där. När Herren Jagannatha befann Sig i Sundaracala, såg Sri Caitanya Mahaprabhu detta som Vrindavana. Han utförde lekar i sjön Indradyumnas vatten. I nio dagar i sträck under Ratha-yatra stannade Herren i Jagannatha Puri, och på den femte dagen firade Han och Svarupa Damodara Laksmis, lyckogudinnans, lekar. Vid detta tillfälle talades det mycket om gopiernas lekar. När rathan åter började dras och lovsjungandet återupptogs, ombads Ramananda Vasu från Kulina-grama och Satyaraja Kahn att varje år tillhandahålla rep av silke till Ratha-yatra-ceremonin.
Caitanya-caritamrita
Madhya-lila Kapitel 14
.
Den prasada som kungen skickat hade offrats vid Balagandifestivalen och innefattade otillagade mjölkprodukter och frukt. Allting var av bästa kvalitet och mångfalden var oändlig.
.
Där fanns ostmassa, fruktjuice, kokosnöt, mango, torkad kokosnöt, brödfrukt, olika slags bananer samt palmfruktsfrön.
.
Där fanns också apelsiner, grapefrukt, tangeriner, mandlar, torkad frukt, russin och dadlar.
.
Det fanns hundratals olika slags sötsaker, såsom manohara-ladu (en slags sandesa), amrita-gutika (runda sötsaker) och olika slags kondenserad mjölk.
.
Där fanns också papayas och saravati, en slags apelsin, samt krossad squash. Dessutom fanns vanlig grädde, kokt grädde och en slags puri gjord med grädde.
.
Där fanns också sådana sötsaker som hari-vallabha (sött bröd friterad i ghi) samt sötsaker gjorda av senotiblommor, karpurablommor och malatiblommor. Där fanns granatäpplen, sötsaker som tillagats med svartpeppar, sötsaker tillagade med smält socker samt amriti-jilipi (en rätt tillagad av rismjöl och kikärtsmjöl, som blandats med yoghurt och friterats i ghi, varefter den lagts i sockervatten).
.
Där fanns socker från lotusblomman, ett slags bröd gjort av urad dahl, knapriga sötsaker, kandisocker, stekta rissötsaker, sötsaker gjorda sesamfrö samt kakor av sesamfrö.
.
Där fanns sötsaker som tillverkats av kandisocker, och hade formen av apelsiner, citroner och mangofrukter tillsammans med frukter, blommor och blad.
.
Där fanns yoghurt, mjölk, smör, kärnmjölk, fruktjuice och en rätt tillagad av friterad yoghurt och kandisocker, samt salta mung dahl-groddar med strimlad ingefärsrot.
.
Där fanns också olika slags pickles - citronpickles, bärpicklles osv. Jag är sannerligen inte kapabel att beskriva alla de olika sorters mat som offrades till Herren Jagannatha.
.
När Sri Caitanya Mahaprabhu såg att halva trädgården var fylld med olika slags prasada, blev Han mycket tillfredsställd.
.
Förvisso blev Sri Caitanya Mahaprabhu fullkomligt tillfredsställd av att bara se hur Herren Jagannatha tog emot all denna mat.
.
En vaisnava bör följa Sri Caitanya Mahaprabhu i spåren och bli fullkomligt tillfredsställd av att bara se olika slags maträtter offras till murtin av Jagannatha eller Radha-Krishna. En vaisnava bör inte åtrå olika slags maträtter för egen del; istället bör hans tillfredsställelse ligga i att se de olika maträtterna offras till murtin.
(14.25-36)
Det fanns många trädgårdar i närheten av Gundicatemplet, och Sri Caitanya Mahaprabhu och Hans hängivna brukade utföra Vrindavanas lekar i var och en av dessa. I den sjö som kallas Indradyumna roade Han Sig i vattnet.
Herren stänkte personligen vatten på alla de gudshängivna,och de gudshängivna omringade Herren och stänkte också vatten på Honom.
Medan de befann sig i vattnet bildade de ibland en cirkel och ibland många cirklar, och de brukade också spela cymbaler och imitera grodornas kväkande.
.
Ibland brukade man dela in sig i par och kämpa mot varandra i vattnet. Den ene blev segerrik medan den andre besegrades, och Herren brukade bevittna detta nöje.
Ibland brukade man dela in sig i par och kämpa mot varandra i vattnet. Den ene blev segerrik medan den andre besegrades, och Herren brukade bevittna detta nöje.
.
Den första kampen ägde rum emellan Advaita Acarya och Nityananda Prabhu, vilka stänkte vatten på varandra. Advaita Acarya besegrades, och senare började Han banna Nityananda Prabhu och tilltala Honom med öknamn.
.
Svarupa Damodara och Vidyanidhi stänkte också vatten på varandra, och Murari Gupta och Vasudeva Datta roade sig också på det sättet.
.
En annan duell ägde rum mellan Srivasa Thakura och Gadadhara Pandita, och ännu en annan mellan Raghava Pandita och Vakresvara Pandita. Sålunda var de alla sysselsatta med att stänka vatten.
.
Sannerligen sysselsatte sig Sarvabhauma Bhattacarya med vattenlekar tillsammans med Sri Ramananda Raya, och de förlorade båda sitt allvar och blev som barn.
.
När Sri Caitanya Mahaprabhu såg Sarvabhauma Bhattacaryas och Ramanandas Rayas översvallande glädje, log Han och talade till Gopinatha Acarya.
.
"Säg till Bhattacarya och Ramananda Raya att sluta upp med sin barnsliga lek, ty de är båda mycket lärda män och mycket allvarliga, stora personligheter."
.
Gopinatha Acarya svarade:"Jag tror att de översköljts av en droppe från Din stora barmhärtighets ocean."
.
"En droppe från Din barmhärtighets ocean kan dränka stora berg som Sumeru och Mandara. Eftersom dessa två gentlemän i jämförelse är som två kullar, är det inte att undra på att de håller på att dränkas i Din barmhärtighets ocean."
.
"Logik är som torra oljekakor ur vilka oljan extraherats. Bhattacarya tilbringade sitt liv med att äta sådana torra kakor, men nu har Du fått honom att dricka Dina transcendentala lekars nektar. Detta är förvissso ett uttryck för Din stora barmhärtighet mot honom."
.
Efter det att Gopinatha Acarya slutat tala, log Sri Caitanya Mahaprabhu.
14.75-87
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar